A Bespoke Principles 5. száma a tréningprogramok témáját járja körül. Első cikkünkben arról írunk, hol helyezhetjük el a tréninget, mint módszert a szervezetfejlesztésben.
-
A tréning terminológiája
A tréning egy olyan interaktív, kiscsoportos képzés, ahol a hangsúly a készség- és/vagy tudásfejlesztésen, attitűdváltozáson van. Általános jellemzőjük, hogy védett környezetben történnek, strukturált gyakorlatokon keresztül, valamint a résztvevők visszajelzései alapján és tapasztalatokon keresztül történő tanulást tesznek lehetővé, sajátélményt adva a résztvevőknek. (Forintos, 2006; Mészáros, 2001 idézi Benyovszky, 2016).
-
A tréning, mint a leghatékonyabb tanulási módszer
A tapasztalati tanulás jelentőségére Weiss kutatási eredményei szolgálnak bizonyítékul, aki azt találta, hogy az emberek az anyag 90%-kára is képesek emlékezni abban az esetben, ha az valamilyen cselekvéshez kötődik. (Ezzel szemben egy átlagos felnőtt ember, emlékezeti terjedelmét vizsgálva, három nappal később, az olvasott anyag mindössze 10%- kára, a hallott anyag 20%-kára, a látott anyag 30%-kára, a látott és hallott anyag 50%-kára, a kimondott anyag 70%-kára emlékeznek) (Weiss, 1995 In: Bodnár, 2013 idézi Benyovszky, 2016).
A tapasztalati tanulás működési mechanizmusát Kolb írta le 1975-ben, a tapasztalati tanulás cirkulációs elméletében, ahol ezt a tanulási módszert a viselkedésváltozás kulcselemeként jelöli meg. David Kolb elméletében négy tanulási stílust (preferenciát) különböztetett meg, ami egy négylépéses tanulási cikluson alapszik, amit tréningciklusnak is szokás nevezni, amelyben az azonnali vagy konkrét tapasztalatok alapját képezik a megfigyeléseknek és a reflexióknak. A tanulási ciklus bármely négy módban elkezdhető. Az igazán hatékony tanulók mind a négy módot használják a holisztikus tanulási-tapasztalati folyamathoz való hozzáférés érdekében. A konkrét tapasztalatás (CE) szakaszában a tanuló közvetett tapasztalatot szerez a tananyaggal. A reflektív megfigyelések szakaszában (RO) a tanuló visszagondol a tapasztalatra, hogy erősebb érzelmi és kognitív kötődést alakítson ki azzal. Az absztrakt koncepció (AC) szakaszában új perspektívát hoz létre vagy összeköti a tanultakat egy szélesebb elmélettel, nézőponttal, míg az aktív megtapasztalás (AE) időszakban a tanuló új ötleteket és viselkedést próbál ki.
Tréninghelyzetben akkor működik jól Kolb elmélete, ha a résztvevő eljut annak a felismeréséig, hogyan tudja alkalmazni a megtanult technikákat különböző munkahelyi helyzetekben, környezetben. Ahhoz, hogy ez megtörténjen a résztvevők a tréning során különböző szimulációs gyakorlatokon vesznek részt, ahol lehetőségük nyílik gyakorolni és több dimenzióban tapasztalatot szerezni. Ennek következtében a későbbi előhívás felgyorsul, a módszer tehát viselkedési szintű tudást biztosít. A gyakorlatok után a résztvevők azonnali visszajelzést kapnak teljesítményükről, a feldolgozás így közös élménnyé alakul, a viselkedés módosul, fejlődik.
-
Néhány hatékony tréningmódszer
A tréningmódszerek tárháza szinte végtelen, ezért a teljesség igénye nélkül felsorolunk itt néhány hatékony módszert, amit a tréningeken gyakran alkalmaznak a tapasztalati tanulás elmélyítésére:
Általános megfontolások a tréning előtt:
Mielőtt kiválasztanád a legmegfelelőbb tréninget, vagy módszert, fontos feltenni a következő kérdéseket:
- Mi a tréning célja?
- új képességek, készségek elsajátítása?
- új technikák megismerése vagy régiek felelevenítése?
- jobb munkahelyi viselkedés, attitűd?
- biztonságosabb munkahely?
- diverzitásprogram a diszkrimináció csökkentése érdekében?
- stb..
- Kik vesznek részt a tréningen, milyen munkakörben, pozícióban dolgoznak?
- újoncok, pályakezdők?
- alkalmazottak?
- menedzserek?
- a felsővezetés tagjai?
- speciális munkakörben dolgozók?
- tipikus vagy atpikus a foglalkoztatás?
- Költségvetés tervezésével kapcsolatos kérdések:
- Hány napos legyen a tréning?
- Tréninganyagok, dokumentumok költsége
- Hány fő vesz részt a tréningen?
A fenti kérdések megválaszolására azért van szükség, mivel ennek segítségével sokkal egyszerűbb és gyorsabb a leghatékonyabb tréningmódszer kiválasztása, személyre szabott megoldások kidolgozása.
- Hagyományos tantermi tréning avagy tréner által vezetett tréning:
A hagyományos módszerek előnye, hogy hatékony eszköz, ha nagy mennyiségű információt kell rövid idő alatt átadni egy nagyobb vagy kisebb munkacsoport számára. A tréner és a résztvevők személyes kapcsolatot alakítanak ki egymással, azonnali a visszajelzés a feladatok után. Biztosítja azt, hogy mindenki ugyanazt az információt kapja meg, ugyanabban az időpontban. A történetmesélési vagy szimulációs tréningtechnikák megragadják a résztvevők figyelmét. Hátránya, hogy nem mindig interaktív, a kommunikáció lehet egyoldalú. A tréning sikeressége nagymértékben függ a tréner képzettségétől és felkészültségétől.
- Interaktív módszerek:
Számos interaktív módszer létezik, amivel megragadható a résztvevők figyelme. Például kvízek kitölésével, esettanulmányokkal, kiscsoportos megbeszélésekkel, szerepjátékkal, demonstrációval. A módszer előnye, hogy fenntartja a figyelmet, így a trainee-k elkötelezetté válnak, bevonódnak, a tréning szórakoztató élménnyé válik. Az idősebb, “veterán” dolgozóknak lehetőséget biztosít, hogy átadják tudásukat, tapasztalataikat az újoncoknak. A módszer hátránya, hogy az interaktív tevékenységek hosszabb időt vesznek igénybe.
- Hands-on tréning módszerek:
A hands-on training módszerek közé tartozik a demonstráció, például egy eszköz, gép kezelésének bemutatása, oktatása, de ide tartozik a coaching, a “tanoncság” vagyis a mentor-mentee kapcsolat. A módszer előnye, hogy igazán hatékony, ha új folyamatokat vagy eszközhasználati módokat kell megtanulni, azonnal alkamazhatóak a trainee munkája során, így azonnal látható az is, hogy a trainee elsajátította-e a tanultakat vagy sem. Hátránya, hogy nagycsoportok esetén kevésbé vagy egyáltalán nem működőképes.
- Számítógépes tréningmódszerek:
A technológiai fejlődés következtében egyre elterjedtebbé válnak az online, számítógépes módszerek is. Bár az emberi interakció mindig is kulcselem marad a tréningekben, a számítógépes módszerek felgyorsíthatják a tanulási folyamatot, illetve elősegítik a tanultak gyakorlatba való átültetését. Előnye, hogy a szoftverek könnyen használhatóak, könnyen személyre szabhatóak, jó terepet biztosítanak a gyakorláshoz, felfrissítik a tréningen tanultakat és rendkívül rugalmas megoldások, mivel időben és térben szabadon alkalmazhatóak, valamint mérhetővé, számszerűsíthetővé teszik a teljesítményt. Hátránya, hogy nincs közvetlen kapcsolat a trénerrel, és számítógép-kezeléshez kötött módszer.
Végszó
Számos tényező közrejátszik abban, mi a lehető legjobb módszer, technika. Időigényes munka megtalálni a legmegfelelőbb megoldást szerevezete, csapata számára. Ha szakértői segítségre van szüksége és személyre szabott megoldásokra, keresse bizalommal a Bespoke Principles szakembereit az alábbi elérhetőségeken!
Kérdésed, megjegyzésed van? Lépj kapcsolatba velünk elérhetőségeinken vagy szólj hozzá posztunkhoz!
Jövő heti cikkünkben egy exkluzív interjút olvashat a Bespoke Principles egyik trénerével, amelyből megtudhatja, milyen az élet egy tréner-pszichológus bőrébe bújva.
Iratkozz fel a hírlevelünkre ezen a linken és kapj kézzel fogható tudást szervezet- és személyzetfejlesztés témában, amellyel Te is hozzájárulhatsz egy hatékonyan működő és versenyképes szervezet megteremtéséhez!
Bespoke Principles | Versenyelőny Önre szabva