A tréningtranszfer vagy tudástranszfer a tréninghatékonyság mérőszáma, ami azt mutatja meg mennyire kezdik el a munkatársak használni a tréningen elsajátítottakat, tehát mennyire képesek azt implementálni a mindennapi munkájukba és gördülékenyen alkalmazni (Elembilassery, 2016 idézi Benyovszky, 2016). A tudástranszfer egy olyan mikroszintű változó, ami azt mutatja meg, hogy a résztvevőknél történt-e kimutatható viselkedésváltozás, elsajátították-e új ismereteket és alkalmazzák-e azokat a munkájuk során. A tréningtranszfer a cél, ha a munkavállalók részt vesznek valamilyen külső vagy belső tréningen, szemináriumon, workshopon vagy on-the-job tréningen.
A tréning célja, hogy elősegítse és fejlessze a dolgozók képességeit, tudását, attitűdjét a szervezeti célok megvalósítása érdekében. De sokkal fontosabb az a képesség, hogy a tréningprogramokon megszerzett tudást a résztvevők alkalmazni tudják a mindennapi munkavégzésük során. Ebben van elengedhetetlen jelentősége a tudástranszfernek. Ideális esetben a munkavállaló részt vesz egy fejlesztő programon, ahol új információt szerez, “on the job” alkalmazza az információt, majd megosztja az információt a többi munkavállalóval.
A sikeres tréning-intervenciók és a munkatársakat fejlesztő programok megteremtik a kapcsolatot a tanterem és a munkahely között. Enélkül a kapcsolat nélkül a tréningen tanultak soha sem jelennek meg a munkakörnyezetben. Cikkünkben megosztunk néhány olyan stratégiát, melyek elősegítik a hatékony tréningtranszfert, vagyis a tanultak szervezetben való alkalmazását.
- Együttműködés a felettessel, annak érdekében, hogy a munkavállaló számára lehetőség nyíljon a gyakorlásra, a további fejlődésre: Érdemes együttműködni a munkavállalónak a felettesével, ha arra van lehetőség, annak érdekében, hogy megtervezzék a további coaching vagy tréning intervenciókat, ha az szükséges a fenntartható fejlődés érdekében. Az informális vagy formális 360 fokos visszajelzés például alkalmas eszköz a haladás követésére.
- A tanulási görbe figyelembe vétele: A tréning szolgáltatónak, a trainee-nek és a felettesnek is meg kell értenie, hogy a tanulási folyamat során időre van szükség az új ötletek, képességek és gondolatok beépülésére, asszimilációjára.
- A tréning és a teljesítmény menedzsment kapcsolata: Kapcsold össze a munkavállalói célokat a szervezet szintű teljesítmény-és fejlesztési folyamatokkal! Ez hozzásegíti a munkavállalót ahhoz, hogy részt vegyen a célok megvalósításában.
- A tréningfolyamat részeként a résztvevők általában kapnak valamilyen tréning kézikönyvet, tréninggel kapcsolatos egyéb erőforrást vagy egy bibliográfiát a további ajánlott irodalommal. Fontos, hogy mindezen anyagok megerősítsék és facilitálják a munkatárs tréning során szerzett tudását. Több tréningcégnél gyakorivá válik az a trend, hogy mint tréninganyagot, egy könyvet kapnak a résztvevők ajándékba, amit aztán később közösen dolgoznak fel megbeszéléseken vagy meeting-eken vagy úgynevezett “munkavállalói könyv klubokban”. A közös tanulás és felidézés erőteljes eszköz a tanultak beépítéséhez.
- Akkor tudod, ha tanítod: Az egyik leghatásosabb tudástranszfer módszer egyike az, ha a szervezet kialakít egy olyan “normát” vagy “tréning policy-t”, hogy a tréningen elsajátított tudást tovább kell adnia azoknak a munkatársainak, akik nem vettek részt képzésen, vagyis a program után tovább kell adniuk tapasztalataikat és meg kell osztaniuk a tréninganyagokat a többiekkel. Ez azért az egyik legjobb módszer, mivel ha át tudod adni a tudást, akkor te magad is teljes mértékben elsajátíottad azt. Továbbá ha a munkavállaló tisztában van ezzel a normával, akkor nagyobb figyelemmel követi nyomon a program feladatait és aktívan bevonódik a teljes megértés érdekében.
- Más kutatások azt találták, hogy az utánkövetés sok formája hasznos és jelentősen képes javítani a transzfert (Grossman, 2011; Martin 2010; Brinkerhoff, 2006). Az utánkövető és tudatsító programok alkalmazása a másik olyan módszer, ami nagymértékben növeli az ismeretek munkakörnyezetbe való adaptálását. Az utánkövetés többféleképpen megvalósulhat, online és offline programok egyaránt lehetségesek. Néhány példa: Offline: egyéni vagy csoportos coaching, telefonos / skype alapú konzultáció, utánkövető workshop, esetmegbeszélés stb. Online: gamifikációs eszközökkel, az intranet segítségével, online szimulációk stb.
Végszó
A tudástranszfer a kulcsa annak, hogy a tréning ne veszteséges pénzkidobás legyen, hanem valódi befektetéssé és anyagi megtérüléssé váljon. A tudástranszfer segítségével munkavállalói kompetenciái, készségei, tudása fejlődik és az egyéni fejlődés szervezeti szinten is észlelhető változást eredményez. Ha szeretné megtudni, milyen transzfermódszerek működőképesek az Ön szervezetében, lépjen kapcsolatba a Bespoke Principles szakértőivel az alábbi elérhetőségeken!
Kérdésed, megjegyzésed van? Lépj kapcsolatba velünk elérhetőségeinken vagy szólj hozzá posztunkhoz!
Jövő heti cikkünkben egy exkluzív interjút olvashat Kmoskó Judit HR igazgatóval.
Iratkozz fel a hírlevelünkre ezen a linken és kapj kézzel fogható tudást szervezet- és személyzetfejlesztés témában, amellyel Te is hozzájárulhatsz egy hatékonyan működő és versenyképes szervezet megteremtéséhez!
Bespoke Principles | Versenyelőny Önre szabva